Koko kuljetusketju kansainvälisessä yhteistyössä

20190911_141936.jpg

Parhaillaan on käynnissä yksi Euroports Finland Oy:n historian laajimmista logistisista kokonaisuuksista. Euroports Rauma vastaa toimintansa lopettaneen Taalintehtaan vanhan terästehtaan tiettyjen koneiden koko kuljetusketjusta aina lähtöpisteestä vientikohteena olevaan Kreikkaan.  

– Kaikki sai alkunsa konserniimme kuuluvan belgialaisen Manuports Logisticsin yhteydenotosta. He tiedustelivat mahdollisuutta hoitaa maavetoja Taalintehtaalta Rauman satamaan. Myöhemmin aukesi tarve järjestää koko kuljetusketju, ja me olimme valmiit vastaamaan tähän tarpeeseen, myyntipäällikkö Juha-Pekka Ketonen taustoittaa.  

Euroports Rauma rakensi täysin uudenlaisen palvelumallin, jossa yhdistyy runsas määrä maavetoja ja merirahteja.  

Taalintehtaalla vapautuu tämän operaation ansiosta yli 20.000 m2 toimitilaa.

Taalintehtaalla vapautuu tämän operaation ansiosta yli 20.000 m2 toimitilaa.

– Toimitimme Taalintehtaalle yhteensä 87 box-konttia, joihin tilaaja lastasi purkamiensa koneiden osat. Täydet kontit kuljetettiin takaisin Raumalle. Isompia osia tuotiin irtolastina rekoissa, joista ne lastattiin ja kiinnitettiin varustamon kahdeksalle flat-kontille, Ketonen kertoo.  

Tämän jälkeen osat kuljetetaan meriteitse Kreikkaan Piraeuksen satamaan, josta matka jatkuu vielä maavetoina sisämaahan.  

– Asiakkaan toimintaa helpottaa huomattavasti se, että logistiikka järjestyy yhden toimijan kautta. Uskon, että toimitusvarmuutemme on asia, jota osataan arvostaa.  

Logistiikan kieli on kaikkialla sama 

Projektissa ovat mukana Europortsin lisäksi Manuports, Taalintehdas, maavedoista kotimaassa ja ulkomailla vastanneet kuljetusliikkeet, asiakkaan ja Europortsin suuntaan operoinut italialainen agentti, varustamo Maersk sekä loppuasiakas.  

– Näin laajaan kuljetusketjuun mahtuu monta liikkuvaa komponenttia, joiden yhteensovittaminen vaatii ammattitaitoa ja vuosien aikana kertynyttä kokemusta. Onnistumisen takeena on organisaation kokemus ja laaja osaaminen, Ketonen painottaa.  

Johanna Nurmi ja Jarno Karekki hoitivat käytännön yhteydet ja järjestelyt Taalintehtaalla olevien yhteyshenkilöiden kanssa. Kaikki on edennyt suunnitelmilla ja aikatauluilla, jotka olemme asiakkaan kanssa sopineet.  

Yksilöityihin tarpeisiin soveltuvan uuden toimintamallin rakentaminen ja onnistunut toteuttaminen täydensivät entisestään Europortsin palvelutarjontaa.  

– Osaaminen ja ammattitaitohan meillä oli jo olemassa, ja useiden logististen osatekijöiden yhdistäminen toimivaksi palvelukokonaisuudeksi johti positiiviseen asiakaskokemukseen. Projekti on sisältänyt runsaasti erilaista dokumentaatiota sekä jatkuvaa seurantaa ja viestintää eri tahojen kanssa.  

Avainasemaan nousi myös kyky kansainväliseen yhteistyöhön. 

– Osoitimme pystyvämme toimimaan saumattomasti kansainvälisellä kentällä. Kun samassa projektissa on mukana suomalaisia, belgialaisia, italialaisia ja kreikkalaisia, on toimintakulttuureissa luonnollisesti eroavaisuuksia. Puhuimme kuitenkin kaikki samaa logistiikan kieltä, Ketonen hymyilee.

Kuvat: Juha-Pekka Ketonen