Euroports Finland Oy ja Eurajoen Romu Oy rakensivat palvelumallin, jossa on käytössä molempien osapuolien vahvuudet

_DSC4917.jpg

Aiemmin pienempiä eriä muun muassa Euroopan terästehtaille toimittanut Eurajoen Romu Oy lähtee kasvattamaan vientiään ja katseet on suunnattu Turkkiin. Kokonaisvaltaisia kierrätysratkaisuja tarjoavan Eurajoen Romun yksittäiset laivauserät tulevat olemaan tulevaisuudessa noin 25 000 - 30 000 tonnin suuruisia. 

P8192340.JPG

– Olemme toimittaneet tavaraa noin 20 vuoden ajan Olkiluodon satamasta esimerkiksi Espanjaan ja Portugaliin. Laivauserät ovat olleet noin 4000 tonnin suuruisia, ja nyt halusimme siirtyä suurempiin eriin, Eurajoen Romu Oy:n toimitusjohtaja Juuso Luodesmeri taustoittaa.

– Seuraava luonnollinen askel oli valtamerilaivat ja tällöin oikea viennin kohdemaa on Turkki, jossa sulatetaan ja jatkojalostetaan monipuolisesti romumetallia. Turkki on myös maa, joka hyvin pitkälti määrittelee romumetallin hinnan Euroopassa.

Viennin kasvattaminen vaatii myös logististen ratkaisujen kehittämistä. Tähän yhteistyökumppaniksi valikoitui Euroports Finland Oy. Yhteistyön kartoittaminen aloitettiin maaliskuussa 2019 ja ensimmäinen kuorma kierrätysmetallia ajettiin Euroports Rauman porttien sisäpuolelle elokuun alussa.

– Tässä kohtasivat meidän aktiivisuutemme ja asiakkaan tarve. Myyntimme oli yhteydessä heihin oikeaan aikaan, sillä Eurajoen Romu oli kartoittanut mahdollisia satamaoperaattoreita toimintansa laajentamisen tueksi, Euroports Finland Oy:n myynnin ja huolinnan liiketoimintajohtaja Janne Virta kertoo.

 Yhteistyö rakentuu osapuolten vahvuuksilla

 Uudenlaiseen yhteistyöhön rakennettiin uudenlainen palvelumalli. Eurajoen Romun kierrätysmetallit varastoidaan Euroports Rauman alueella, mutta asiakas organisoi itse toimitukset eri puolilta Suomea ja vastaa tuotteiden käsittelystä varastokentällä.

 – Heidän henkilöstönsä vastaanottaa saapuvan tavaran ja tarkastaa niistä muun muassa hiekkapitoisuudet. Tämän jälkeen he suorittavat lajittelun ja esivarastoinnin, Virta kertoo.

 Euroports astuu mukaan kuvioon niin sanotussa korkeavarastointivaiheessa, jossa Eurajoen Romun kaluston työskentelykorkeus ei enää riitä. Satamaoperaattori vastaa kasojen purkamisesta, tuotteiden siirrosta laiturialueelle sekä lastauksesta.

 – Avainasemassa on palvelun personointi yhdessä asiakkaan kanssa. Tässä yhteistyössä molemmat vastaavat omista vahvuusalueistaan. Näin päästään parhaaseen mahdolliseen lopputulokseen, Virta korostaa.

 Luodesmeri on tyytyväinen siihen tapaan, jolla Europortsilla on lähdetty rakentamaan juuri heidän tarpeitaan vastaavaa palvelumallia.

 – Yhteistyömme on ollut erittäin hedelmällistä. Olemme saaneet hiottua hyvin mielenkiintoisen konseptin. He ovat ryhtyneet ennakkoluulottomasti hakemaan uusia liiketoimintamalleja, Luodesmeri kiittelee.

 Lisäarvoa koko palvelukenttään

 Tällä hetkellä kierrätysmetallit kerätään Europortsin väliaikaisvarastoon kentälle 31 ja 32. Tulevaisuudessa varastointi siirtyy Petäjäkseen, kun satamalaajennus valmistuu.

P8192357.JPG

 – Panostamme myös uuteen kalustoon, sillä uudelle kentälle tullaan asentamaan säteilyportit. Kaikki ulkomaille lähtevät kierrätysmetallikuormat tulee läpivalaista joko lähtö- tai vastaanottosatamassa. Me haluamme tuottaa asiakkaallemme tämän lisäarvon, Virta painottaa.

 Luodesmeri näkee uuden konseptin kehittävän satamaoperaattorin toimintaa entisestään.

 – Euroports on satsannut tähän projektiin merkittävästi myös rahallisesti. Uskon vahvasti siihen, että tällä konseptilla on mahdollista synnyttää sellaista uutta liiketoimintaa, jota Euroports ei ole aiemmin tehnyt.

 Europortsin ja Eurajoen Romun yhteistyö on hyvä esimerkki siitä, kuinka jo olemassa olevaa osaamista ja uutta kehitystyötä voidaan hyödyntää.

 – Yhteistyömme vaatii paljon tietojen välitystä, ja meillä on tästä vuosikymmenien kokemus. Nämä uudet asiat, joita kehitämme tämän yhteistyön puitteissa, saattavat kehittää toimintaa myös muiden asiakkaidemme palvelemisessa, Virta pohtii.

 Alustavan suunnitelman mukaan ensimmäisen lastin oli tarkoitus lähteä loka-marraskuussa 2019.

 – Tällä hetkellä tilanne romumetallin hinnoittelussa on se, että kurssi on laskenut. Näin ollen katsomme tilannetta rauhassa ja mietimme uutta sopivaa ajankohtaa, Luodesmeri sanoo.

Kuvat: Sanna Peräntie, Viestintäosakeyhtiö Bonde